WAAROM DIE GEDREVENHEID VOOR E-LEARNING?

Wie en wat is OK-Learning en wie zijn de “poppetjes” achter de schermen

Peter Spijkerman in gesprek met Cherida Louz van OK-Learning

OK-Learning als drijfveer voor kwaliteitszorg.

Op mijn vraag of ze zichzelf even wil voorstellen word ik ruimschoots beantwoord. Cherida is een zeer ervaren operatieassistent die nog twee dagen per week haar vak uitoefent in het St. Antonius Ziekenhuis. Ze is jarenlang theorie opleider voor operatieassistenten geweest, is opleidingsdeskundig en ze ontwikkelde zich de afgelopen jaren als e-learning expert. Tijdens de opleiding Onderwijskundig e-learning ontwikkelaar in 2015 ontmoet ze haar huidige zakenpartner Bart de Graaff.

 

 

Bart is een bevlogen regisseur van Blended learning. Wat dit inhoudt staat op de website van www.oklearning.nl beschreven

Deze ontmoeting, de passie voor het vak operatieassistent en het creëren van online leeroplossingen leidt tot de oprichting van OK-Learning.

Je bent zelf ook nog operatieassistent?

“Ja hoor, en met heel veel liefde voor het vak. Doordat ik zelf nog als operatieassistent werkzaam ben in de OK kan ik continue in blijven spelen op de actualiteit in de zorg. Innovaties kunnen wij verwerken in onze Performance Support App. Het mooie is dat we met deze app de operatieassistent kunnen ondersteunen wanneer en waar zij/hij wil. Alles om de kwaliteit van de operatieassistent op het allerhoogste niveau te houden. Want we blijven natuurlijk uniek in de wereld met ons beroep”.

Wat is de kracht van OK learning?

“We hebben het prachtig omschreven op onze website dus ik zou iedereen aanraden om naar onze website te gaan. Maar kort samengevat: ons systeem is een modulair, praktijkgericht, herkenbaar en flexibel e-learning model. De e-learning modules prikkelen om kennis op te frissen en om te voldoen aan de kwaliteitseisen van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Met de app reikt de kennis die je nodig hebt als operatieassistent tot in de operatiekamer zelf.”

Na micro krediet ook micro leren?

“Haha...eigenlijk heeft het dezelfde waarde, met behulp van kleine eenheden kun je toch zeer laagdrempelig instappen. Maar het betekent ook dat je met weinig tijd snel kennis kunt vergaren. Met onze app kan een operatieassistent een QR-code scannen en de informatie en kennis tot zich nemen”.

Waarom hebben jullie gekozen voor abonnementen?

“Door te kiezen voor abonnementen heeft de klant keuzemogelijkheden en wordt er alleen voor het gekozen pakket betaald. Zo kan er binnen SIT&LEARN, de e-learning modules, voor verschillende modules worden gekozen. Maar dit is natuurlijk ook mogelijk met de SCAN&LEARN app. Bovendien zijn we zo goed in staat om nieuwe ontwikkelingen direct door te voeren in de producten. De gebruikers krijgen dus altijd up-to-date informatie. Kort samengevat, het is maatwerk dat we kunnen aanbieden”.


Wat is de toekomst van OK-learning?

“OK learning blijft continue meegaan met de nieuwste innovaties, waarmee ook de rol van de operatieassistent mee moet veranderen. Met onze e-learning modules en performance support app spelen we daar natuurlijk al op in. Hiermee kan de operatieassistent haar/zijn eigen ontwikkeling bepalen. In de nabije toekomst zullen we ook interactieve video’s gaan ontwikkelen. Dit pakket van producten ontwikkelen we momenteel ook voor anesthesiemedewerkers. ”

Wat zijn de ervaringen?

“De reacties van diverse deelnemende ziekenhuizen en specialisten (bijvoorbeeld St. Antonius Ziekenhuis, Amstelland Ziekenhuis maar ook KNO van Lindschoten specialisten) zijn zeer positief. Maar, de mooiste ervaringen krijg je natuurlijk rechtstreeks van de operatieassistenten zelf die zichzelf blijven ontwikkelen”.

Passie voor het vak van operatieassistent.

Om terug te gaan naar de titel van dit interview, het is overduidelijk, Cherida wordt gedreven door persoonlijke passie voor het vak van operatieassistent. Gevoed door haar dagelijkse ervaringen en de drang naar de perfecte werkomgeving. Het kan niet anders zijn dan dat deze ondernemers een prachtig product blijven ontwikkelen. Ik prijs me gelukkig dat ik nimmer de OK van binnen heb gezien. Indien het zover komt zal ik vragen of de operatieassistent de geweldige producten van OK learning gebruikt!